FANDOM

Najnowsza aktualizacja: 17 luty 2017      
KOLEKTOR SOLARNY
Kolektor wodny-9
Kolektor solarny wodny

Budowa i działanie kolektorów

Kolektor wodny-1

Schemat kolektora solarnego wodnego (opis w tekście)

Kolektor wodny-10

Przykład podwójnego kolektora solarnego wodnego ze zbiornikiem wody

Typowy kolektor solarny wodny (patrz schemat) składa się z powierzchni pochłaniającej promieniowanie słoneczne zwanej też absorberem (2) zespolonym z rurami (7) lub kanałami do przepływu wody, oszklenia pojedynczego a czasami podwójnego (5) chociaż w zastosowaniach niskotemperaturowych stosuje się też kolektory bez oszklenia, izolacji cieplnej (8), obudowy z uszczelkami (6) oraz przewodów wlotowych i wylotowych.

Powierzchnia pochłaniająca promieniowanie słoneczne pokryta jest czarną matową powłoką, zwykłą farbą lub pokryciem selektywnym zapewniającym lepsze warunki wymiany ciepła. W najprostszym przypadku jest to powierzchnia płaska, ale może być też karbowana lub rurowa.

Przepływająca przez kolektor woda ogrzewa się przez kontakt z ciepłą powierzchnią absorbującą promieniowanie słoneczne.
Przepływ wody przez kolektor może odbywać się w sposób naturalny (konwekcja naturalna) lub może być wymuszony za pomocą pompy (konwekcja wymuszona).

Zastosowania

Ogrzana w kolektorach solarnych woda jest następnie używana do potrzeb użytkowych, ogrzewczych lub technologicznych.

Kolektory słoneczne wodne są dość proste w budowie i sprawne. Mogą być używane jako samodzielne źródło ciepła lub mogą wpomagać tradycyjne systemy grzewcze przyczyniając się do oszczędności energii i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Typowe zastosowania kolektorów solarnych wodnych to przygotowanie ciepłej wody użytkowej, rzadziej wspomaganie ogrzewania pomieszczeń, ogrzewanie gruntu w szklarni o przedłużonym okresie eksploatacji, podgrzewanie wody w basenach kąpielowych lub podgrzewanie wody do procesów technologicznych.

Źródło: W artykule wykorzystano fragmenty pracy "Fototermiczna konwersja energii słonecznej", Włodzimierz Smolec, PWN, Warszawa 2000.

Filmy i slajdy

Linki wewnętrzne

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki